Hong Kong en Macau

26 augustus 2009 - Hong Kong Island, China

23 augustus - Aankomst

De eerste indrukken van Hong Kong: warm, klam, druk en groot. Nog nooit zoveel hoge gebouwen bij elkaar gezien! Mijn hostel bevindt zich in een enorm gebouw van 14 verdiepingen waar allerlei winkeltjes, hostels en appartementen zijn, super chaotisch, alles door elkaar. Echt een doolhof. Allerlei verschillende mensen ook; Indiers met tulbanden om hun hoofd, Afrikanen met lange gewaden en Europeanen zoals ik. Het gebouw ligt aan Nathan Road, in het gebied Kowloon, een van de grootste straten van Hong Kong. Overal grote neonreclameborden en videoschermen en gigantisch veel mensen.

Ik ben eerst maar eens begonnen de stad te verkennen en in een restaurantje verderop heb ik geroosterde gans gegeten, met stokjes uiteraard. Ondanks mijn geringe ervaring met dit eetgereedschap, had ik niet de indruk dat ik het er slechter vanaf bracht dan de Chinezen om me heen, die hun eten al slurpend en smakkend naar binnen werkten.

Vervolgens kwam ik op straat een man tegen die zijn neus eens even flink ophaalde (met bijbehorend geluid) en de inhoud vrolijk uitspuugde over straat. Welkom in Hong Kong :)

Hong Kong by night Het was inmiddels donker geworden. Tijd om de beroemde skyline van Hong Kong Island te bekijken. Al die verlichte wolkenkrabbers geven echt een prachtig gezicht! Zoals elke avond, was er ook een lasershow, die de skyline van nog meer glans voorzag. De Chinezen om me heen bleven maar 'oh' en 'ah' roepen en foto's maken.

De eerste avond was het nog erg wennen aan het tijdsverschil, dus ben vroeg naar bed gegaan.

24 augustus - Lantau Island

De zon zie je in Hong Kong vaak niet en dat komt volgens mij door de smog die als een wolk over de stad hangt. Het tripje naar Lantau Island was dan ook een welkome afwisseling. Op dit groene eiland bezocht ik de 'Big Buddha'. En big was hij zeker; een enorm koperen beeld van 34 meter hoog dat boven alles en iedereen uittorent.Big Buddha

In Hong Kong kom je ze op iedere hoek van de straat tegen: massagesalons. Aangezien ik nog niet over mijn jetlag heen was, leek dit me een goede manier om even te ontspannen en ik besloot om voor de grap gewoon eens naar binnen te stappen. In een kamertje op de derde verdieping waren al vier mensen bezig een voetmassage te krijgen, maar ik ging voor de body massage . Kunnen ze best goed!

25 augustus - Macau

Macau geniet binnen de Volksrepubliek China, net als Hong Kong, de status van speciale bestuurlijke regio. Echter, waar de Engelsen het in Hong Kong lang voor het zeggen hebben gehad, waren het in 1557 de Portugezen die een nederzetting stichtten die zowel als christelijk bastion en als handelspost moest fungeren.Portugees gebouw en Portugese straatstenen

Na een uur varen kwam ik in een toch wel andere wereld terecht.

Het historische centrum bevat, naast boeddhistische tempels, een groot aantal kerken en nog steeds is de stad officieel tweetalig; borden geven alles in Chinees en Portugees aan. Zag er heel apart uit.Fort met op de achtergrond Grand Lisboa

Het nieuwe gedeelte barst van de megahotels en casino's en ik waande me even in Las Vegas toen na zonsondergang alles gaaf werd verlicht.

Tot slot nog wat opvallende zaken:

- Wist u dat je in Macau bijna alleen maar Chinezen ziet? Dit in tegenstelling tot Hong Kong, waar je echt alle culturen van de wereld tegenkomt.Casino's en hotels

- Wist u dat ik vandaag twee keer door de paspoortcontrole moest (eenmaal bij aankomst in Macau en eenmaal weer terug in Hong Kong); dat ze m'n paspoort zowat hebben volgestempeld; en dat ik telkens allerlei briefjes m.b.t. de Mexicaanse griep moest invullen?

- Wist u dat je heel veel Chinezen met paraplu's ziet lopen, terwijl het niet regent?

26 augustus - Victoria Peak

Vandaag de laatste dag in Hong Kong gehad, ik vertrek straks naar de luchthaven, vanwaar ik via Sydney naar Cairns zal vliegen. Ik moet overigens nog even meedelen dat ik Hong Kong geen geweldige stad vind, maar wel een heel indrukwekkende. Voor mij net wat te warm en druk. Het mist de gezelligheid die een Europese stad meestal wel heeft. Maar wel een heel aparte ervaring om eens mee te maken.

Victoria Peak Goed, dan nog even over vandaag. Het zonnetje scheen lekker vandaag! Ik heb de ferry gepakt naar Hong Kong Island, het kloppende hart van het zakenleven van Hong Kong. Het kaartje kostte slechts 20 eurocent, maar was erg leuk om mee te maken. Toen ging ik met een trammetje, dat al sinds 1888 in gebruik is en heel stijl omhoog loopt, naar boven naar Victoria Peak, het beroemde uitzichtspunt. Wat een geweldig uitzicht had ik daar, heel Hong Kong met al zijn wolkenkrabbers kon ik overzien!

Ik ga straks weer met de tram naar beneden en dan naar het vliegveld. Jullie horen weer van me als ik in Australie ben!

1. Berthus en Henriette:
    Hoi Henri,

Leuk op deze manier op de hoogte te zijn en blijven van je trip. Veel herkenbare dingen welke je opschrijft over Hong Kong. Ik ben daar zelf geweest in 1991. Er zal wel veel veranderd zijn maar wat zo te horen het zelfde is gebleven is het spugen en de drukte. Veel plezier de komende tijd.

Groeten,

Henriette en Berthus
  2. Aafke Jonker:
    Hoi Henry,

Leuk om op deze manier met je mee te leven! Deze indrukken heb je alvast te pakken, lijkt met al met al heel boeiend. Trouwens die Chinezen schijnen het netjes te vinden als je hoorbaar eet, tja, s'lands s'lands eer! W.s. ben je nu onderweg naar Australië, zie er naar uit weer verder te lezen! Aafke
  3. Jan Kas:
    Hoi Henri,
    je kunt nog altijd verslaggever worden... Leuk, deze eerste reportage uit Hongkong. In Australië gaat het nu echt beginnen. Veel reisgenoegen.
  4. Booiuh:
    27 augustus 2009
    Top!! Ik volg je op de voet.. En wees niet te zuinig met die foto's straks hè??! Geniet ervan!

Gr. Booiuh
  5. Krikke:
    Hej Cash!

Leuk om lezen allemaal. Geniet ervan.

Gr Marcello
  6. Marcel van Ginkel:
    Hee Kas!
    Lachen man al die dingen!
    Veel plezier in Australië en een fijne vlucht haha..
    Geniet ervan!

xx
  7. Martijn Pater:
    Hee Kas!

Ziet er goed uit!! Heel veel plezier Down Under en blijf ons op de hoogte houden! is erg leuk om te lezen!

Geniet ervan!

Groet Pater
  8. Vonk:
    Hee Kas,

Een hele mooie tijd gewenst op alle leuke plaatsen/landen die je daar gaat bezoeken.
    Aan de foto's te zien gaat dat vast wel lukken.
    groeten Vincent
  9. Luc:
    28 augustus 2009
    Hey Henri, heel veel plezier in Australie! Mooie reis, ik hou je website in de gaten!

Luc
  10. Jacob terpstra:
    Hoi Henri,

Heel veel plezier en geniet er met volle "teugen" van. Als wij geen foto zien van "I love SDVB" dan kun je er van op aan dat ik je wedstrijden laat inhalen om te fluiten!!
  11. Jan Kas:
    29 augustus 2009
    Dag Henri,
    mooie foto van jou met de skyline van Hongkong!
    Herzliche Grüsse aus Darmstadt, doe sinds donderdag een weekje Duitsland, zit hier in een grote boekhandel op internet, vooral ook om te kijken of er nog wat nieuws op je blog staat. Foto's dus. Kijk over een paar dagen weer ergens voor je eerste bericht(en) uit Australië. Ben benieuwd.
    Jan
  12. Yvonne HK:
    29 augustus 2009
    He Henri,
    Wat een leuk verhaal zeg en wat schrijf je leuk!
    Ik zou zeggen geniet van elke moment in Australie! Want het gaat echt zo voorbij! Hier heb je ook mijn sit staan nog wat foto's op van OZ! Maar geniet, ben jaloers!

Gr Yvonne
  13. Floor:
    30 augustus 2009
    Hé Henri!
    Wat een gave foto's! Heel mooi. De eend smaakte dus lekker. Geen honden of hagedissen gezien? Had je nog wat aan de informatie van de chinees van het restaurant?

Ik ben met je zusje en vriendinnetje vrijdag nog naar de bios geweest. Was heel gezellig. Ik hou der wel voor je in de gaten ;)

Heel veel plezier!! En geniet ervan!

Groetjes !