Sydney

8 oktober 2009 - Sydney, Australië

Donderdag heb ik de Aussies verlaten en ondertussen ben ik al weer een paar dagen bij de Kiwi's. In Nieuw-Zeeland dus! Hoogste tijd om nog wat over Sydney te vertellen.

Awesome Aussies

Paul en BettyToen ik opbelde om te zeggen dat ik bijna in Sydney was, kreeg ik een ontzettend enthousiaste Betty aan de telefoon. Ik was "more than welcome" om te blijven slapen en ze vroeg zelfs of ik in het weekend meewilde naar hun vakantiehuis in het zuiden waar Paul altijd gaat zeevissen.

Bij het station in Cronulla, een buitenwijk van Sydney, pikte Paul me op en toen zijn we een eindje gaan rijden. Hij liet me het strand zien waar hij vroeger als kind heeft leren surfen, de baai, de rivier en een aantal monumenten die de landingsplaats van James Cook aangeven en vertellen over de eerste ontmoetingen met de aboriginals ("We schoten er een in zijn been, maar dat deerde ze weinig. Pas toen we er een doodschoten, stopten ze met speren gooien en renden ze weg."). Harbour CruisePaul geniet nu van zijn welverdiende pensioen en hij kookt elke avond het eten, wat ze net als Danni voor de tv opeten. 's Ochtends als Betty al naar haar werk was, aten wij rustig in de achtertuin een ontbijtje, samen met de vogels die ook elke dag op de tafel komen zitten voor een gratis hapje. Eenmaal heeft Betty zelfs een appeltaart gebakken en de avondjes kletsen en naar de Australische tv kijken waren echt gezellig. Uiteraard heb ik ook nog iets van de stad gezien!

Sydney Symphony

Sydney Symphony OrchestraDe eerste dag in de stad ben ik begonnen met een wandeling langs de belangrijkste punten, o.a. St. Mary's Cathedral, de enorme Botanical Gardens en het Opera House. Daar aangekomen wilde ik een rondleiding doen, tot mijn plan ruw verstoord werd door een man genaamd Greg, die aan me vroeg of ik zin had in een concert, hij had een vrijkaartje over. Wat nog mooier was: het beroemde Sydney Symphony Orchestra speelde, wat een geluk! In de Opera House by nightprachtige zaal een prachtig concert bijgewoond en Greg vertelde tussendoor nog van alles over de stukken die werden gespeeld en over de bouw en de akoustiek van het Opera House.

Daarna heb ik een van de oudste wijken van Sydney, The Rocks, verkend en in een restaurant aldaar kangoeroe gegeten, natuurlijk vergezeld door een heerlijk Australisch wijntje. Dat moest nog even gebeuren voordat ik Australie weer zou verlaten.

Sydney 2000

ik in Olympisch StadionOp dag twee heb ik het Olympisch park bezocht. Rondgelopen tussen de stadions waar in 2000 de Olympische Spelen plaatsvonden. Uiteraard heb ik een kijkje genomen in het zwembad waar Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruijn zegevierden, maar het hoogtepunt was het Olympisch Stadion. Hier Harbour Bridgeheb ik een rondleiding gedaan en het aardige was dat twee dagen later de rugbyfinale hier zou plaatsvinden. Een paar spelers waren zelfs aan het trainen tijdens mijn rondleiding :) De kranten stonden de week voorafgaand aan de finale elke dag vol met nieuws over beide teams, Melbourne Storm en de Paramatta Eels uit Sydney. Zelfs de Harbour Bridge deed een duit in het zakje door afbeeldingen van de Eels huizenhoog af te beelden op haar pilaren.

Hillsong

MarthaNiet zo verwonderlijk dus, dat Hillsong Church hun dienst van zondagavond verplaatste naar vrijdag, om zo niet met een lege kerk te zitten. Dat gaf mij mooi de kans om deze erg populaire kerk, over heel de wereld bekend om hun liederen, te bezoeken. Wat een hoop mensen bij elkaar! In 1 zin: prachtige nummers, sterke preek en een geweldige sfeer.

Martha uit Lunteren studeert voor een jaar bij Hillsong en het was erg leuk om haar daar te ontmoeten. Gezellig gekletst en andere Nederlanders ontmoet. Met een goed gevoel ging ik weer terug naar de stad.

Zaterdag was een beetje regenachtig, maar ik heb nog wel wat kunnen doen. Een rondleiding in het Opera House gedaan, het Queen Victoriagebouw bekeken en door Chinatown gelopen. Zondagochtend weer naar Hillsong geweest. Het is best een eind reizen vanuit het centrum, maar het was weer de moeite waard.

Blauwe bergen

Blue Mountains (2)Na de dienst ben ik meteen doorgereisd naar de Blue Mountains, een mooi natuurgebied en werelderfgoed, twee uur buiten Sydney. De Mountains ontlenen hun naam aan de oliedamp die de eucalyptusbomen afscheiden, wat vooral in de zomer een blauwe kleur veroorzaakt. De eerste dag dat ik er was, was het wat regenachtig, waardoor ik behalve het kijken van de rugbyfinale niet veel heb ondernomen, maar de twee dagen erna heb ik mooie wandelingen gemaakt. De eerste liep langs een uitgehakt pad langs de bergwand (prachtige uitzichten) naar de 300 m hoge Wentworth Falls en m'n tweede hike ging via de Three Sisters (drie hoge rotsformaties met voor de aboriginals grote spirituele betekenis) door het bos.

Three SistersDe laatste dag in de stad heb ik de Harbour Bridge beklommen, leuk uitzicht over de haven en de stad. 's Middags ben ik via een mooie ferrytocht door de haven naar Manly Beach gevaren om Paulo en Renato (ontmoet in Byron Bay) even op te zoeken. Daar heb ik hun Braziliaanse vrienden ontmoet en ze hebben me de buurt laten zien.

Donderdagochtend heeft Paul me weggebracht naar de luchthaven, waardoor het hoofdstuk Australie nu uit is. Het ging echt snel en ik heb het gevoel dat ik nog lang niet alles heb gezien van dit enorme land, maar Nieuw-Zeeland heeft gelukkig ook genoeg te bieden!

1. Martin:
    11 oktober 2009
    Hee Cash,

Gaaf om je avonturen te volgen. Leuk dat je zoveel contacten heb en gastvrij wordt ontvangen. Een goede tijd toegewenst in Nieuw-Zeeland!

Martin
  2. Evert:
    24 oktober 2009
    heel indrukwekkend Henri,wat jii allemaal meemaakt.En maak er nog een mooie 2 maanden van,want voor je het weet ben je weer terug in in de werkelijkhied. groet Evert