Cairns

1 september 2009 - Cairns, Australië

Leven in een hostel

met de groep Amerikanen In Cairns zit ik in een prachtig hostel met zwembad en ik zit samen op de kamer met een paar Duitsers waar ik veel mee omga. In een hostel hoef je niet bang te zijn dat je alleen bent, want je hebt de hele tijd mensen om je heen en altijd maak je wel met iemand een praatje. Zaterdag bijvoorbeeld, is er een grote groep Amerikanen aangekomen en zij vroegen me meteen mee uit. Vonden ze wel leuk, met een Hollander. Hele gezellige avond gehad! Voor de rest ben ik veel op stap geweest met een groepje Duitsers. zwembad in hostel uitgaan met de groep Duitsers Ik heb echt bijna geen tijd voor mezelf, steeds is er wel iemand die komt kletsen of samen wil biljarten of naar de lagoon. Super gezellig! Het valt dus niet mee om genoeg te slapen, vooral als je 's ochtends weer vroeg op moet, zoals de laatste twee dagen voor mijn duikcursus. Maar daarover meer in mijn volgende verhaal! :D

Cairns

Cairns Cairns is een klein stadje met een leuk centrum en is behoorlijk op toeristen gericht, getuige de vele winkeltjes en bureautjes waar je allerlei tripjes naar de omgeving kunt boeken. Grenzend aan het strand hebben ze een zoutwaterlagune gemaakt waar overdag iedereen naar toe gaat. Er hangt een heel relaxte vakantiesfeer hier. Verder zie je veel aboriginals op straat, maar dat schijnt in het wat rijkere zuiden iets minder het geval te zijn.

Op dit moment vindt hier het Cairns Festival plaats. Door de hele stad verspreid zijn er 's avonds allerlei muzikanten, straattheaters en grappenmakers te zien en dan is het erg gezellig en druk op straat.

Regenwoud en watervallen

Josephine Falls Zaterdag heb ik met de dagtrip van Uncle Brian het binnenland achter Cairns ontdekt (Martijn, bedankt voor de tip!). Echt een leuke dag gehad. Eerst een stukje gewandeld door het regenwoud, wat het oudste ter wereld is. Echt zoals ik het me had voorgesteld, met dichtbegroeide bossen met lianen en overal hoor je vogeltjes fluiten.

Millaa Millaa Falls 2 Vervolgens gingen we naar de Josephine Falls, drie hoge watervallen achter elkaar. Daar kon je rocksliden , oftewel, een natuurlijke wildwaterbaan. Daarna naar de Millaa Millaa Falls, een beroemde waterval waar we ook weer hebben gezwommen, net als in Crater Lake, een vulkaankrater van een paarhonderd meter breed waarin een meer is ontstaan.

De bus driver heeft onderweg de hele dag alleen maar slappe verhalen verteld en ik heb weer een hoop nieuwe mensen leren kennen. Topdag!

Gekke dieren

Overal in de stad Cairns zie je vreemde vogels, en dan bedoel ik niet de aboriginals, maar gekleurde vogeltjes die je in Europa nergens ziet. Best apart en mooi.

Millaa Millaa Falls Tijdens de tour van zaterdag heb ik de platypus gespot, een grappig beest dat in de beekjes (creeks ) van Australië leeft. Voor een plaatje, klik hier . En dan was er nog de green ant , een soort grote mier met een groot groen achterste. Als je die bij z'n hoofd pakt en aan z'n kont likt, smaakt het naar limoen. Ik spreek uit ervaring! :)

"Hi mate, how're you doing?"

Uncle Brian tour Australiërs zijn echt vriendelijke mensen, dat merkte ik al vanaf het begin. Je wordt vaak zomaar begroet, zelfs in de winkel vragen ze soms spontaan hoe het met je gaat. Daarnaast zijn ze ook heel relaxt (laid back ), ze maken zich niet snel druk om iets. Overal en altijd hoor je ze zeggen: "No worries!" Hieronder nog wat voorbeelden van de vriendelijkheid van de mensen hier.

Op advies van een meisje dat ik in Hong Kong ontmoette, ben ik naar een winkeltje gegaan waar ze allerlei aboriginalvoorwerpen verkopen. De verkoopster, die met een geëmigreerde Nederlander is getrouwd, begon direct van alles te vertellen over de didgeridoo. Vervolgens kreeg ik spontaan zo'n ding in m'n handen gedrukt en begon ze me te leren hoe ik er geluid uit kon krijgen en verschillende tonen kon maken. Zat ik daar op een krukje te spelen in de winkel. Daarna mocht net zo lang als ik wilde alle didgeridoos uit de winkel uitproberen. Tot slot vertelde ze nog dat je vaak nepproducten tegenkomt uit bijvoorbeeld China, maar echte zijn van eucalyptushout die van nature zijn uitgehold door termieten, een proces dat alleen in het noordelijke gedeelte van Australië voorkomt.

rocksliding Bij de Josephine Falls was ik aan het glijden op de rotsen, toen een vrouw me vroeg waar ik vandaan kwam. Klein gesprekje gehad; het bleek dat ze 40 jaar geleden vanuit Nederland hierheen geëmigreerd was en nu vakantie vierde. Toen ik vertelde dat ik naar Sydney ging, haar woonplaats, zei ze: "Oh leuk, dan kun je bij ons overnachten, we hebben wel een bed over! Kunnen we je meteen wat van de stad laten zien. En ga je nog naar Townsville? Daar woont onze dochter, moet je ook naar toe gaan!" Afijn, nog even gekletst met pa en docher en toen met een briefje met telefoonnummers vrolijk weer verder gegaan :) Wordt vervolgd!

1. Jolanda:
    1 september 2009
    Leuk om je verhalen te lezen..
    geniet ervan!

Groetjess Jolanda
  2. Martijn Pater:
    2 september 2009
    Graag gedaan! Ziet er allemaal gaaf uit man! Ben benieuwd naar je duikverhalen!!

Veel plezier!
  3. Mirjam de Fijter:
    5 september 2009
    He Henri! Wat leuk om je verhalen te lezen! Het klinkt geweldig wat je allemaal ziet en beleeft.
    Geniet ervan!
  4. jacob jan:
    6 september 2009
    hee hennu.!
    zo te zien vermaak jy je best.!!;-)
  5. Jan Kas:
    6 september 2009
    Dag Henri,
    je beetje onsmakelijke ;) verhaal over de groene mier doet me denken aan de film 'Where the Green Ants Dream' van de Duitse cineast Werner Herzog uit 1984, die je beslist eens moet zien als je terug bent in Nederland. Zelf heb ik die in de jaren tachtig in een filmhuis in Maastricht gezien. De film beschrijft een conflict tussen een Australische mijnbouwonderneming en een groep aboriginals die zich vreedzaam verzetten tegen boringen naar uranium. De aboriginals beschouwen de boringen als het indirecte einde van de wereld - de boringen zullen volgens hen de ondergronds wonende green ants, groene mieren wakker maken uit hun dromen, terwijl hun rust daar volgens een eeuwenoude legende onder geen enkele voorwaarde verstoord mag worden. Herzog neemt het op voor de met ondergang bedreigde duizenden jaren oude cultuur van de oorspronkelijke bewoners die hij plaatst tegenover de Westerse technologie.