Duiken!

9 september 2009 - Cairns, Australië

G'day mates!

Zondag ben ik eindelijk vertrokken uit Cairns. Ik had me er nog wel veel langer kunnen vermaken, maar helaas, ik heb maar een paar weken voor Australie. Ik heb net twee nachten Mission Beach gehad en nu ben ik in Townsville.

Diving @ the Great Barrier Reef

duiken (10)Wat is nou een betere plek om te leren duiken dan hier met het Great Barrier Reef zo dichtbij? Juist, reden genoeg om een duikcursus te volgen!

Vorige week maandagochtend begonnen met een medische test bij de dokter, daarna kwam de theorie. Ik zat in een groep met een jongen uit Spanje, een Japans meisje dat steeds ja knikte en lachte maar er weinig van begreep, een Iers stel en een Duits stel. We hadden een gave instructeur die met behulp van een theorieboek en video's alles uitlegde over druk, volume, dichtheid, de duikuitrusting, dalen, stijgen, blijven zweven op een eenzelfde hoogte, hoe je lichaam op al die dingen reageert en hoe je zaken als lung overexpansion, decompression sickness en nitrogen narcosis kunt voorkomen.duiken (16) 's Middags geoefend met het prepareren van de duikuitrusting en het onderwater ademen door een regulator. Daarna hadden we een fitheidstest in het zwembad, waar de Japanse het niet makkelijk mee had. Dinsdag weer theorie en afgesloten met een examen. In het zwembad geoefend met dalen, stijgen en situaties wanneer je je masker of regulator kwijt bent.

Woensdag begon dan eindelijk het echte werk: met de boot naar het rif! Toen ik m'n hoofd voor het eerst onder water stak, zag ik al meteen tientallen aparte visjes, echt heel gaaf. Twee duiken gedaan en weer vaardigheden geleerd. Toen ben ik de Clown Anemoonvis tegengekomen, beter bekend als Nemo! duiken (11)Op tijden dat we niet hoefden te duiken, konden we snorkelen of zonnen op het dek (even tussendoor, het weer is echt geweldig, steeds boven de 30 graden :) ). Vrijdag had ik niet meer de Spaanse jongen als duikbuddy, maar het Japanse meisje. Gelukkig was er een Japanse duikinstructeur aan boord om haar uit te leggen hoe een kompas werkt, want daar begreep ze niks van. Tijdens het duiken ben ik de prachtigste dieren tegengekomen: zeeschildpadden, een pijlstaartrog (de Steve Irwin-killer), zeekomkommers, anemonen net zo groot als ik zelf die dichtklappen als je ze aanraakt, allerlei gele en blauwe visjes en koraal.duiken (9)

Na afloop heb ik m'n PADI-certificaat ontvangen, waarmee ik overal ter wereld mag duiken. Misschien in Thailand nog een keer! Zaterdag ben ik nogmaals met de boot het rif opgegaan voor drie duiken met een gids en een onderwatercamera. Hoogtepunt waren de twee haaien (eentje zwom zelfs vlak onder me door!).

"Where the rainforest meets the reef"

Cape TribulationDonderdag heb ik het gebied ten noorden van Cairns verkend met m'n Duitse roommate. Onderweg eerst even gestopt bij een mini-dierentuin waar ze allerlei Australische wilde dieren hebben. Daar heb ik de eerste kangoeroes gezien, hopelijk kom ik die ook nog een keer in het wild tegen.. Vervolgens met de ferry (de enige manier om er te komen) de Daintree rivier overgestoken en toen kwamen we in het Cape Tribulation National Park, een gebied zonder elektriciteit of telefoonverbinding, alleen maar regenwoud. Uiteindelijk bereikten we Cape Tribulation en dat is een bijzondere plek: krokodilje stapt er namelijk zo het regenwoud uit, het strand op en de zee in waar het Great Barrier Reef vlakbij het strand ligt. Niet alleen bijzonder, maar ook heel mooi!

slangWeer terug bij de Daintree rivier hebben we nog een stuk gevaren en wat zwom daar in het water: krokodillen! Heb er twee gezien die op de kant zaten en een in het water. Langs de kant hingen ook nog slangen in de boom, als je goed keek, kon je ze zien!

Gekke dieren

vogelsIk stel voor om hier maar een vast item van te maken, gekke dieren genoeg in Australie! Naast alle Nemo's, schildpadden, haaien, krokodillen en slangen, heb ik er nog een paar toe te voegen aan het lijstje :). Wat te denken van de bush turkey, blauwe en oranje kevertjes, pelikanen, lepelaars, krabben met maar een schaar in plaats van twee, en prachtige vogels, allemaal in het wild. Zie het foto-album voor de foto's! In Mission Beach heb ik nog wat andere dieren gezien, dus lees snel verder!

Mission Beach

springenMission Beach heeft prachtige stranden en is daardoor niet alleen populair onder backpackers, maar ook Australiers. Het is wel stukken rustiger en kleiner dan Cairns. In het hostel kwam ik een jongen en meisje uit Nederland tegen en een meisje uit Engeland en met z'n vieren hebben we de Kennedy Track gelopen, een mooie wandeling langs de kust. De volgende dag heb ik een wandeling diep door het regenwoud gemaakt. Geen mens tegengekomen, het enige wat je hoort is vogels en dieren die wegschieten als je langsloopt. Opeens sprong er vlak voor me een wallaby het pad op!wallaby Hij bleef een minuutlang naar me kijken en ik deed hetzelfde bij hem en daarna sprong bij weer verder op z'n achterpoten tot ik hem niet meer kon zien. Aan het eind kwam ik een cassowary tegen. Ik had er al een gezien in de wildlife sanctuary, maar in het wild zijn ze best bijzonder. Volwassen exemplaren komen tot schouderhoogte en hebben een blauwe hals en een knobbel op hun kop, maar helaas was degene die ik zag nog maar een kleintje!

Morgen vertrek ik hopelijk naar Magnetic Island, dat ik hier voor de kust van Townsville kan zien liggen.

Cheers!

1. Nelske:
    9 september 2009
    Diep, diep respect voor je wat betreft de haaien, de slangen en de krokedillen! Ziet er super uit allemaal lieverd! Heel gaaf die foto's. Kunnen wij het ook een beetje meemaken. En wat is Nemo mooi zeg!
  2. Dick Luitjes:
    He Henri,

Gaaf om te lezen allemaal. Ik volg je verhalen op de voet. Een fijne tijd daar nog.

Grtz Dick
  3. Henk:
    9 september 2009
    Duiken is inderdaad gaaf, helemaal met je eens Cash! Heb je je advanced ook al gedaan, of ga je dat nog doen?

Leuke verhalen schrijf je trouwens, goed te volgen zo. Veel plezier!!
  4. Aafke Jonker:
    Hoi Henri,

Super om te lezen wat je allemaal ziet en doet! Van een afstandje maken we het enigszins mee, lijkt me prachtig om mee te maken! Aafke
  5. Jolanda:
    Gaaf zeg..
    en super mooie foto's!
    Leuk om je belevenissen te kunnen lezen..
    Geniet ervan!
  6. Mark:
    He Kas,

mooie verhalen man, gefeliciteerd met je diploma! Misschien is het kopje gekke dieren wel wat voor Jurre in de krant?!;)

geniet ervan!

ps zaterdag 1e wedstrijd gewonnen!
  7. joke:
    9 september 2009
    Jij doet echt niet je best om mensen jaloers te maken!! Gelukkig was het hier ook 30 graden deze week en ben ik bang voor krokodillen, maar jij lijkt daar geen last van te hebben. Ik krijg dan toch beelden voor me van kapitein Haak die voortdurend beloerd wordt door zo'n beest.
    Heel veel plezier!